dinsdag 15 december 2015

Dag 9 - deel 1: Arashiyama, Tenryū-ji en Ōkōchi Sansō

In het hotel in Kyoto hadden we geen ontbijt gereserveerd en dus hebben we broodjes gehaald bij een bakker een straat verderop. Bij deze bakker hadden ze een leuk kassa systeem, ze werkten met een scanner die je broodjes op je dienblad scande en dan berekende wat je moest betalen.
De broodjes waren beide Japans en westers. Zo hebben we ook een broodje met rode-bonen pasta en een broodje met groene thee smaak geprobeerd. Maar het is toch niet helemaal onze smaak, liever iets met kaas, ham of lekker zoet met chocola of rozijnen en dat hadden ze gelukkig ook.

Op dag 9 was het een zondag en dus waren ook veel Japanners vrij. In de trein en bij de grote toeristische attracties was het wel te merken, maar inmiddels waren we er wel een beetje aan gewend.

's Ochtends zijn we met de trein naar Arashiyama vertrokken, we hadden weer heerlijk weer erbij. Arashiyama is een gebied (en berg) ten westen van Kyoto. Vanaf het station zijn we gelopen richting de Tenryū-ji. Deze tempel uit 1339 is de hoofdtempel van het Rinzai Zen-Boeddhisme. De Rinzai-school richt zich op een strenge schok-methode en ze leggen de nadruk op 'de eigen ware aard zien' (ofwel: de kalme wakkere 'mindful' geest achter al je gedachtes) d.m.v. zittende meditatie. Maar eerlijk gezegd, daar kregen we helemaal niks van mee toen we deze tempel bezochten. Je kon kiezen de tempel van binnen of van buiten met de tuinen te zien en we zijn voor de tuinen gegaan en dat was echt prachtig.

Direct naast Tenryū-ji ligt de ingang van het bamboe bos en dit bos was heel bijzonder om te zien. Door de lange stelen en weinige bladeren hangt er een mysterieuze sfeerlicht. En natuurlijk zie je een dergelijk iets ook nooit in het westen. Het voelde er heel speciaal om door heen te lopen.

Als je het pad uitloopt kom je bij een T-splitsing. We zijn eerst naar links gegaan, daar kon je namelijk de berg verder op wandelen richting een mooi uitzicht.

Oke, het is wel duidelijk dat het weer een foto-rijk verslag wordt, maar het was echt zo bijzonder mooi dat het lastig in woorden uit is te drukken.

We zijn de andere kant weer terug op gelopen en richting Ōkōchi Sansō gegaan.
Dit zijn de tuinen van acteur Denjirō Ōkōchi. Het kost geld om er naar binnen te mogen dus we twijfelden hier eerst over, maar lazen in onze reisgids dat je er ook drinken en lekkers bij kreeg, dus we hebben ons laten verrassen. En dat was zeker een slimme keuze...dit is echt de mooiste tuin die ik in Japan gezien heb. Het is heel erg mooi ingericht met allerlei kleine gedetailleerde paadjes, mini vijvertjes, mooie poorten en huisjes en dan heb ik het nog niet eens over het uitzicht.

Daarnaast kregen we zoals gezegd een kopje matcha thee en een zoetig cake-je bij het theehuis waar we lekker buiten konden zitten genieten.

Hierna hadden we wel even genoeg moois gezien van dit gebied en zijn we terug naar het station gelopen. Echter werden we opgehouden door een menigte...wat bleek: er was een evenement gaande bij de Nonomiya (Shinto) shrine. De keizerlijke priesteres moest (in vroegere tijden) in deze shrine een purificatie ondergaan voordat ze dienst deed in de keizerlijke Ise shrine. Jaarlijks word een scene nagespeeld die afgebeeld is op een oude scroll waarbij de priesteres na haar purificatie op reis gaat.

Dit hele gebeuren was dus toen wij net wilden vertrekken. Aan de ene kant was het heel bijzonder om te zien, allemaal mensen in Shinto-kledij en het had wel iets weg uit een sprookje of anime. Aan de andere kant: het was zo ontzettend druk en er waren zoveel toeristen, dat daardoor het religieuze/historische karakter er nog weinig was. Maar toch was het wel leuk om mee te maken.

Gelukkig konden we al snel weer verder lopen naar het station waar we vetrokken richting nog een hele andere mooie tempel aan de andere kant van Kyoto, maar daarover de volgende keer meer!